Trip naar Denver

28 april 2014 - Denver, Colorado, Verenigde Staten

Zo vandaag stond de reis naar Denver op het programma. Zoals we gisteren al schreven, niet over een toeristische bergpas, maar over de I70. Voor vertrek leek het eerst wel mogelijk om de toeristische route te nemen, het was namelijk zonnig er er stond haast geen wind. Op het nieuws bij het ontbijt hoorden we de weersverwachting en dat deed mij dan ook maar besluiten het niet te doen. Ja ik zeg ik, want deze keer is het mijn beurt een stukje te schrijven, Monique is met de was bezig. Over de reis naar hier in Denver is verder niet zo veel te melden ruim 5 uur rijden over een goed begaanbare weg en op de hoogste punten van de passen (10600 ft) 3 a 4 gr C onder nul en sneeuw. Het was dus een goede beslissing om over de interstate te gaan en niet via de toeristische route. Hier in Denver blijven we 2 nachten, morgen bezoeken we de stad. Gisteren schreven we over de verschillen in klimaat en natuur en dat wisten we natuurlijk al wel, maar na ruim 13 jaar weg geweest te zijn vallen sommige dingen weer extra op. Zo ook het verschil tussen arm en rijk. Zo zie je een kast van een huis met een een mooie oprijlaan en een prachtige tuin en de naaste buren wonen in een oude vervallen stacaravan met een hoop zooi er rond om heen. Zo ook het verschil tussen wat we de afgelopen dagen hebben gezien in het indianen reservaat en de omgeving van de Rocky Mountains. De indianen in het Navajo reservaat wonen daar in droog en dor gebied. Er zijn160.000 indianen waarvan 54 % geschoold is en het gemiddelde inkomen $ 22000,- is. De meeste indiaanen wonen in oude caravens of huizen in een slechte staat. De Amerikaanse overheid probeert wel werkgelegenheids projecten op te starten maar met een beperkt resultaat. Eigelijk vreemd voor een land dat overal ter wereld invloed heeft of wil hebben en vele miljoenen $ stopt in buitenlandse projecten en het eigen volk zo laat leven. Hoe zeer ik ook van dit land ben gaan houden, blijf ik dat een vreemde zaak vinden. Dit ter aanvulling op de contrasten die we hier dagelijks zien.