Derde dag New York

2 mei 2014 - North Bergen, New Jersey, Verenigde Staten

Nog een dag om de stad te doorkruisen, we gaan er weer voor, het weer ziet er goed uit. Als eerste gaan we op zoek naar de fire station van 48street, volgens ons waren van die unit heel veel brandweermannen omgekomen tijdens 9-11. Geen idee wat er voor bijzonders aan te zien is, maar we gaan op weg. Nu is 48street best lang en we weten dus niet zo goed waar we moeten zijn. Al lopend komen we bij batallion 9 uit waar een herinneringsplaat voor de omgekomenen van engine 54 en ladder 4 hangt. We denken dat dat ook alles is wat elders te zien zou zijn geweest, dus laten we het bij een foto maken en gaan op weg naar het Sony gebouw. Volgens onze NY gids(boekje) moet dat wel een bezoekje waard zijn. Een aardige mevr vraagt ons waar we naar zoeken en wijst ons de weg, langs 50th street en dan 4 blokken down. Maar ja waarom zouden we haar geloven, we hebben toch zelf net gelezen 56th street, tenminste Mike had dat zo gelezen. Dus wij eerst nog 6 blokken verder lopen alvorens we tot de ontdekking komen dat Mike in de verkeerde kolom verder heeft gelezen!!! Oftewel, we moeten weer 6 blokken terug. Komen we bij het Sony gebouw aan zijn er wel erg veel kinderen, is het wel iets voor ons dan? En het blijkt dat je van tevoren tickets moet regelen, dus we nemen maar wat te drinken om onderwijl een nieuw plan te bedenken.
We gaan nog een keer richting China town, willen daar nog iets kopen. De metro laat erg lang op zich wachten, waarom geen idee. Na China town gaan we op weg naar de Intrepid(battleship) echter onderweg in de bus er naartoe besluiten we om toch nog langs miss Liberty te gaan, oftewel met de ferry naar Staten Island en terug. Al wachtend in de terminal appen we wat met het thuisfront en horen we van Bjorn dat er in New York een ongeluk met een metro is gebeurd, vandaar waarschijnlijk de vertraging eerder. We kunnen wat mooie foto's maken van het statue en de skyline van NY. We laten ons weer terug brengen naar Times square met de bus en dan is het onderhand al weer tijd voor het avondeten. De dag vliegt om, maar dat komt ook omdat elke verplaatsing met de bus veel tijd in neemt door de ongelooflijke hoeveelheid mensen en auto's op de weg. Het is eigenlijk een chaos, er schijnen totaal geen verkeersregels te zijn, althans niemand houd zich er aan.
We eten bij een chinees restaurantje en wandelen daarna rustig terug naar de shuttle. Dat is elke avond een klein beetje chaotisch omdat er geregeld meer mensen mee willen dan dat er in passen. De kwaliteit van de shuttle is ook niet echt om over naar huis te schrijven, deze keer wil de deur alleen open als de chauffeur er tegen duwt en sluiten doet hij min of meer met een extra haak eraan geklemd. De chauffeur geeft aan een langere route terug te moeten rijden, omdat er ergens op de route een DOD(controle) staat die wel eens drie uur vertraging op kan leveren en hij dit ons allen dus wil besparen. We denken dat hij het meer zichzelf wil besparen, want volgens ons zou zijn bus absoluut worden afgekeurd bij zo'n controle.
Morgen is het weer tijd om verder te trekken, nu richting New Haven, Connecticut om familie te bezoeken. New York was gaaf, maar drie dagen in die hectiek is wel genoeg.